Sociale Hygiëne

 

Misschien een rare titel voor een blog. Maar sociale hygiëne is heel belangrijk als je een burnout hebt gehad en een periode van transformatie doormaakt. Misschien heb je al gemerkt dat je het aantal sociale contacten aan het beperken bent. Het is een natuurlijk shiftingsproces, waarvan het goed is om het wat bewuster te maken.

 

Sommige mensen maken je aan het lachen, bij sommige mensen voel je je tot rust konen en van sommige mensen krijg je energie. Die mensen zou ik je adviseren te blijven zien.

 

kort-lontjeVan sommige mensen word je doodmoe. Vooral die laatste groep zou ik vermijden. Het kan voelen alsof je leeggezogen wordt, en het kost je soms moeite je gedachten te ordenen en je zinnen te formuleren. Je woorden komen niet vanzelf en je moet nadenken en voorzichtig manouvreren om je veilig te voelen. Je voelt je prikkelbaar en kwetsbaar, alsof je jezelf de hele tijd moet verdedigen. Als je er bent is het misschien best gezellig, maar daarna heb je tijd nodig om tot jezelf te komen. Herken je dat?

 

Ook sociale media kosten veel energie. Instagram, Facebook: we zien vooral wat voor leuks andere mensen doen, en dat zien we van veel mensen, en daarvan krijgen we het gevoel dat zij allemaal een fantastisch leven leiden. De keerzijde blijft onbelicht. Ook is er geen echt contact; je ziet en leest alleen wat de highlights zijn in andermans leven, maar echte diepe connectie voelen doe je niet.

 

Het opladen van je batterij is – net als bij je mobiele telefoon – afhankelijk van connectie. Als je telefoon de hele tijd aan het zoeken is naar de Wifi connectie, stroomt je batterij daar sneller van leeg dan als er een connectie is. Ook als diverse apps ‘voeding’ vragen loopt je batterij sneller leeg.

 

Omdat je batterij nu zo leeg is dat je aan de lader moet, is het belangrijk dat je ‘apps’ die energie slurpen zonder dat je ze gebruikt uit zet.

 

Doe alleen wat goed voelt/ goed voor je is.
En daarmee bedoel ik dat als je geen zin hebt om naar kickboxen / een etentje / de verjaardag van je broer / nichtje / schoonmoeder te gaan, je ook echt niet moet gaan. Wat je omgeving daar ook van vindt.

 

Als het goed is heb je je omgeving inmiddels verteld dat ’t niet goed met je gaat – en als je dat nog niet gedaan hebt, neem je dan voor dat vandaag nog te doen. Het is belangrijk dat je omgeving weet dat je de komende maanden uit de running bent. Je werk, je familie en je nabije vrienden. Stuur ze een email of als je graag praat, bel ze op.

 

De eerste weken zal je begrip van je omgeving krijgen, de maanden daarna kijken ze meewarig naar je, en na een half jaar begrijpt niemand er meer wat van. Dus zorg ervoor dat je nu je grenzen goed aangeeft en meldt dat ‘t echt niet goed met je gaat.

 

Het voelt misschien wat egoïstisch om alleen te doen wat goed voelt voor jou, maar het is juist zo’n goede zelfzorg.  Je bent vriendelijk voor jezelf door energievragers ‘uit  te zetten’.  Het is de enige manier waarop je weer tot jezelf kan komen en je batterij weer kan opladen. Pas als die batterij weer vol is, en je hebt geleerd hoe je energieslurpers het hoofd kan bieden zodat ze je niet leegzuigen, kan je kiezen of je ze wil toelaten of dat je het misschien wel goed vindt zo. Het kan ook best zijn dat deze mensen in de tussentijd een andere energiebron vinden en hun contactbehoefte is afgenomen. Het is net alsof je ziek bent: dan probeer je ook zo gezond mogelijk te eten en zo min mogelijk bacteriën in je omgeving toe te laten. Toch? Kijk of je je sociale omgeving kan indelen in heilzaam en niet heilzaam en of je daar de contactfrequentie op kan aanpassen.

 

Liefs
Margriet