“Wat je doet is totaal niet belangrijk, de intentie en aandacht waarmee je het doet is waar het om gaat.”

Mirjam van de Kamp

Yin Yoga docent

Biografie:

Als voedingskundige ben ik altijd gefascineerd geweest door hoe een gezonde leefstijl je kan helpen om je beter te voelen en meer uit het leven te halen. Met veel plezier heb ik Voeding en Gezondheid (Bsc en Msc) gestudeerd aan de Wageningen Universiteit. Ik hou van koken en de verhalen achter ons eten. Ik eet met aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en traditie. Maar ik voed mezelf ook graag met voldoende slaap, ontspanning, beweging, in de natuur zijn en mezelf laten inspireren. Meditatie helpt me om stil te staan bij de dingen die aandacht nodig hebben in mijn leven. Ik heb een 8-weekse mindfulnesstraining (MBSR) gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam, en heb in 2019 een 10-daagse Vipassana retraite bijgewoond. Yoga heeft me geholpen meer rust te vinden, minder te oordelen, en het heeft ruimte in mijn lichaam gecreëerd. Na een yoga practice voel ik me vaak niet alleen soepeler, maar ook oprecht gelukkiger. Magisch bijna, wat yoga op die manier voor je kan doen! Naast mijn Yin yoga teacher training ben ik in India geweest om meer te leren over ayurveda, en ga ik regelmatig naar tantra retraites.

Ik vind het belangrijk om in mijn lessen een veilige plek te creëren waar je kwetsbaar kunt en mag zijn. Daarnaast heb ik veel aandacht voor het geven van duidelijke en gedetailleerde aanwijzingen in iedere houding, zodat je het maximale uit iedere yogapose kunt halen en je je eigen lichaam steeds beter leert begrijpen. Ik combineer wetenschappelijke met meer traditionele kennis om tot ‘the best of both worlds’ te komen. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op de yogamat!

Favoriete asana: Anahatasana

Waarom doe je deze asana graag / wat brengt hij jou?

Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het wel hoe belangrijk het is om je hart te openen voor alles wat het leven brengt. Dat is enorm spannend en echt niet altijd makkelijk, want het kan heel kwetsbaar voelen. Toch heb ik ervaren dat het prachtig is om je door het leven te laten raken, in de mooiste momenten, maar ook in de moeilijkere momenten. Anahatasana helpt je om je hart te openen maar geeft je toch ook een beschermd gevoel. Zo helpt het je om het leven volop te ervaren vanuit jouw veilige plek.