Energie management

Een burnout, dat overkomt eigenlijk alleen lieve, betrokken mensen. Degenen die zich verantwoordelijk voelen. Voor hun werk, maar ook voor het welzijn van anderen. En soms krijgt het welzijn van anderen voorrang boven je eigen welzijn. Soms is het ook fijn om afgeleid te zijn van jezelf, en voor anderen te zorgen – dat leidt je af van je eigen processen. Waardoor je soms zelfs niet meer weet wat goed is voor jou, wat je eigenlijk zelf zou willen. Herkenbaar?

Het betekent dat je voor jezelf moet gaan zorgen, en nee moet gaan zeggen. Vooral tegen de energieslurpers. Laat die mensen maar elders energie gaan slurpen! Het voelt voor ons alsof we ze iets vreselijks aandoen, door ze onze energie te ontzeggen. Maar vaak hebben ze nog andere bronnen van energie waar ze uit kunnen putten. Jouw energie kan je beter voor jezelf houden de komende tijd, zodat je herstel spoedig verloopt. Pas er ook voor op dat je niet allerlei verschillende dingen aangrijpt waarvan je denkt dat ze je bij je proces van beter worden kunnen helpen; je geeft daarmee de verantwoordelijkheid over je beter worden aan die andere dingen buiten jezelf, terwijl beter worden alleen van binnen uit kan gebeuren.

In deze periode van je leven heb je soms zó weinig energie dat je niet eens je bed uit kan. Of maar even. Dat je zo moe bent of jezelf emotioneel zo instabiel voelt dat je nergens toe komt.

Maar er komt een moment, dat je je wat beter voelt. En ik hoop dat je je dit artikel dan herinnert.

Listen to your body its smarter than youAls je voelt dat je wat meer energie hebt, of als je met een goed gevoel je bed uit stapt, een nacht goed hebt geslapen of een middag heerlijk hebt kunnen ontspannen en je relaxed voelt, doe dan niets. Neem een kopje thee en geniet van het goede gevoel! Je hebt lang (en misschien zelfs nu nog) gedacht dat het nooit meer goed zou komen, dus zo’n moment dat je je goed voelt is iets om te koesteren.

Het is in geen geval energie die je ergens in moet steken. Dus ga geen spannende plannen maken om uitgebreid te koken voor je lief, geen boodschappen doen, niet iemand verrassen met een bezoek, een vermoeiende sportles volgen of een lang telefoongesprek voeren. Doe niets dat energie kost. Voel de zon op je huid of kijk hoe de regen knus tegen de ruit tikt. Geniet van het gevoel, veranker dit gevoel in je lijf, zodat je weet dat je je soms echt goed kan voelen.

surfenJe energie moet zich  langzaam weer opbouwen. Het is als een olielaagje op water, flinterdun en zó verdwenen als je hem verbruikt.  Dus gun jezelf dit goede gevoel. Dit kleine beetje energie is het begin van je herstel. Pas als je je een week achter elkaar zo goed voelt, kan je er over nadenken om heel rustig een activiteit te ondernemen, van maximaal een uur. Doe iets waar je écht zin in hebt. En neem dan weer twee dagen rust. Zo heb je de tijd om te voelen of je energietankje nog niet leeg is. En zo bouw je langzaam je activiteiten weer op.

Voel je dat je tankje toch leeg is? Zeg al je afspraken af en doe weer een week heel rustig aan. En zodra je weer momenten hebt waarop je je goed voelt, geniet daar dan van. Als je je dan weer een week min of meer constant goed voelt, kan je weer beginnen met één activiteit van een uur inplannen.

Als je eenmaal weer energie hebt, wil je  nooit meer op je reserves interen. Die reserves bouw je op als je ook voldoende rust neemt als het goed met je gaat. Kies ervoor om Je niet meer te laten overvallen door vermoeidheid. Kies nooit meer voor gewoon doorgaan als je moe bent, maar leer surfen op je eigen energiegolven.

Ik wens je veel energie!

Liefs Margriet