Hatha yoga

Hatha yoga is één van de krachtigste methoden om lichaam en geest te reinigen en optimaal te laten functioneren. Je observeert hoe je aanwezig bent in je lichaam en leert op een nieuwe manier kijken en voelen zonder oordelen. Zo helpt yoga niet alleen je lichaam krachtig en gezond te maken, maar geeft het je de ervaring van eenheid tussen lichaam en geest terug.

Boek een Hatha les!

Hoe ziet een les eruit?

Hatha Yoga is een zeer allrounde vorm van yoga, iedere Hatha docent geeft zijn les op unieke wijze. Wij stimuleren je van harte om de les te vinden die het beste op jouw behoeften aansluit. Afhankelijk van de docent wordt aan het begin van de les een thema geïntroduceerd. Dat kan betekenen dat er die les specifiek aandacht is voor bepaalde lichaamsdelen (bijvoorbeeld de rug, of heupen), de ademhaling is, maar ook thema’s als vertrouwen, loslaten en acceptatie kunnen je veel brengen.

Vervolgens nodigt de docent je uit je aandacht naar binnen te richten om in je lichaam en uit je hoofd te komen, zodat je met een rustige en geconcentreerde geest aan de oefeningen kan beginnen. Na deze grondingsmeditatie warm je je lichaam langzaam, je rekt, strekt, buigt en draait je spieren en gewrichten zodat de energie gaat stromen en je je lichaam voorbereid op meer intense asana’s.

Vervolgens begeleidt de docent je door een reeks van staande poses, twists, voorover- en achteroverbuigingen, balans- en stretchoefeningen. Ook pranayama – ademhalingsoefeningen – kunnen daar een onderdeel van zijn.

Je eindigt de les in Savasana, een meditatieve eindrust. De docent helpt je om volledig te ontspannen en helemaal in het hier en nu aanwezig te zijn. Zo verlaat je, ondanks de inspanning in de les, met een heerlijk gevoel van vitaliteit, helderheid en ontspanning de les.

Zijn er nog variaties?

Hatha Yoga voor sporters door Yvonne: “Flexibiliteit in lichaam en geest opbouwen”
Yoga voor sporters is geen atletische yoga, maar yoga gericht op het vinden van de balans tussen kracht en flexibiliteit, op bepaalde targetgebieden relevant voor diverse sporten en daarmee op het voorkomen van blessures. Door middel van ademhalingsoefeningen en meditatie wordt ook aandacht besteed aan het mentale deel. De lessen zijn speels en ontspannend.

Wat zijn de voordelen?

  • Je leert in de lessen completer te ademen. Je werkt aan de juiste techniek en alignment in de houdingen. Tijdens het beoefenen van de asana’s en pranayama’s (ademtechnieken) observeer je met aandacht wat er in het lichaam gebeurt en wordt je zo gewaar van je eigen mogelijkheden en beperkingen. Je lichaamsbewustzijn groeit.
  • Soms houden we een asana langer vast en geven ruimte aan stilte in de poses zodat lichaam en geest de kans krijgen zich over te geven. Zachtheid en ontspanning kunnen dan ontstaan. De oefeningen leiden tot een verbeterde doorstroming van energie en levenskracht en stimulering van de organen. Prettige bijwerkingen van de asana;s zijn dat je steeds soepeler en krachtiger in je hele lichaam en geest wordt.

Wie geven deze les?

Hatha by Margriet; Easy Flow. “Rustig, balans”
Margriet put uit een diepe bron van ervaring en weet daarmee volledig op de behoefte van de groep in te spelen. Ze helpt je uit je hoofd en in je lichaam te komen, in een rustige flow warm je langzaam je lijf op, ontspant en stabiliseert je spieren. Na de les voel je je ontspannen en dichter bij jezelf. Haar les is ook voor beginners of mensen met blessures zeer geschikt.
Echt waar: Ik had erge rugpijn en na de yoga is het helemaal weg! Dankzij hele goeie begeleiding, sfeer en persoonlijke aandacht van Margriet is dit een hele goede plek. (Ton W.)

Hatha door Amber: “Gevarieerd en uitdagend”
Amber nodigt je uit om asana’s langere tijd vast te houden. Zo kan je werken aan de juistealignment en bouw je kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit op. Bij meer uitdagende houdingen biedt Amber altijd een eenvoudigere variant aan, dat maakt haar les geschikt voor zowel beginners als intermediate yogi’s. Na de les voel je je vitaal, flexibel en helder van geest.

Hatha door Masja: “Vloeiend en meditatief”
De lessen van Masja kenmerken zich door de “flow” die de houdingen met elkaar verbindt. Er wordt een beroep gedaan op je conditie, uithoudingsvermogen en spierkracht, terwijl er ook veel aandacht is voor het spirituele en meditatieve aspect van yoga.

Hatha door Farrah:
De Hatha lessen van Farrah zijn speels van opbouw.

Yoga Spot contact

info@yogaspot.nl
020-822 31 44

Laan der Hesperiden 142
1076 DX Amsterdam

Bedrijfsinformatie

Yoga Spot
KvK:61985449

BTW: NL854580062B01
IBAN: NL60 RABO 0304 0420 80